Zanimljiva modna izložba pod nazivom M&Others, posvećena složenoj temi mode i materinstva otvorena je od 14. juna 2024. do 6. januara 2025. godine u Muzeju mode u belgijskom gradu Haseltu (Modemuseum Hasselt), koji je od Brisela udaljen svega oko sat vremena vožnje automobilom ili vozom. Povod za realizaciju izložbe bila je velika marijanska proslava u čast zaštitnice grada Haselta, Bogorodice – Loze Jesejeve (Virga Jesse), koja je održana od 11. do 25. avgusta 2024. godine. Ova proslava dešava se u Haseltu na svakih sedam godina već 340 godina, dok se u njenom središtu nalazi bojeni, drveni gotički kip Bogorodice iz 14. veka, koji se čuva u lokalnoj bazilici.
O inspiraciji modnih kreatora verom, sakralnom umetnošću i Bogorodicom kao idealnom ženom i majkom, svedoče odabrani revijski modeli prikazani na izložbi. Među njima su modeli iz ikonične prolećne kolekcije Žan Pol Gotjea (Jean Paul Gaultier) za 2007. sa upečatljivim citatima iz katoličke vizuelne umetnosti, a tu je i model iz popularne Dolče & Gabana (Dolce & Gabbana) kolekcije Tailored Mosaic za 2013. godinu, zasnovane na motivima sa mozaika u vizantijskom stilu iz katerdale u Monrealeu na Siciliji.
Izložba, čiji je kustos Iv Demun (Eve Demoen), prati odnos prema kulturnom identitetu majki, koji od 1900. godine dobija sve važnije mesto u društvu i modi. Pored haljina i korseta iz 19. veka, konstruisanih tako da prikriju promene na telu buduće majke, na izložbi se nalazi i naslovna stranica magazina Vanity Fair iz avgusta 1991. godine, sa aktom glumice Demi Mur (Demi Moore) u sedmom mesecu trudnoće, koji je snimila čuvena američka fotografkinja Eni Lajbovic (Annie Leibovitz). Polazeći od kulta Bogorodice i evropske građanske kulture, ova dinamična izložba stiže sve do savremenih modnih eksperimenata i polemika sa različitim društvenim stereotipima vezanim za žensko telo.
Modna kreatorka Žan Lanven (Jeanne Lanvin), pošto je 1895, u tridesetoj godini, rodila ćerku Margerit (Marguerite), počela je da dizajnira dečiju odeću, da bi 1908. u svojoj modnoj kući otvorila dečije odeljenje, a 1909. godine i odeljenje za majke i ćerke, gde su majke mogle da kupe komplementarnu odeću za sebe i svoje devojčice. Tokom poslednjih decenija, ovakav koncept odevanja majki i ćerki u trendu je kao Mini Me. S druge strane, simbolična modna majka Madlen Vione (Madeleine Vionnet), predstavljena je na izložbi razgranatom instalacijom koja prikazuje njen veliki uticaj, kako na savremenike, tako i na modne kreatore budućih generacija. Pored toga što je, oslobađajući žensko telo od korseta, kreirala nove kanone ženske elegancije, Vione, čija je modna kuća s prekidima radila od 1912. do 1940. godine, davala je svojim zaposlenima porodiljsko odsustvo i obezbeđivala obdanište za njihovu decu.
Na mnoge poznate modne kreatore uticala je ličnost i stil sopstvene majke. Kristijan Dior (Christian Dior) držao je na radnom stolu fotografiju majke Madlen Dior (Madeleine Dior) u haljini sa uskim strukom, po modi bel epoka. Kao omaž Madlen, uzak struk postao je karakterističan za Diorov New Look, lansiran 1947. godine. Dior je takođe nalazio inspiraciju u sećanjima na boje u enterijeru svoga dečačkog doma u Granvilu u Normandiji (Granville), gde se danas nalazi Muzej Kristijana Diora (Musée Christian Dior), ali i u raznim vrstama cveća u kućnom vrtu o kome se njegova majka brižljivo starala. Na izložbi se mogu videti i papirne lutke za oblačenje koje je sa 17 godina napravio Iv Sen Loran (Yves Saint Laurent) po uzoru na modnu odeću iz majčinog garderobera.
U brojnim pričama o majkama, majčinskim figurama i modi, od kojih je u ovom blogu ukratko ispričano svega nekoliko, svoje mesto našle su i klasične Hermesove (Hermès) tašne Birkin (Birkin) i Keli (Kelly). Na letu iz Pariza u London 1984. godine, glumica Džejn Birkin (Jane Birkin) požalila se Žan-Luju Dimi (Jean-Louis Dumas), predsedniku i umetničkom direktoru modne kuće Hermes, kako ne može da nađe tašnu koja bi odgovarala svim njenim potrebama kao majke. Dima je ubrzo osmislio rešenje u vidu prostrane, funkcionalne pravougaone torbe. Ovaj Hermesov model, koji je sadržao čak i džepove za flašice za bebe, danas je poznat pod nazivom Birkin. Druga luksuzna Hermesova tašna Keli, ušla je u istoriju mode 1956. godine, kada je Grejs Keli (Grace Kelly), princeza od Monaka, pokušala da njome prikrije trudnički stomak pred nasrtljivim paparacima.

Bogorodica – Loza Jesejeva (Virga Jesse), 14. Vek; bazilika u Haseltu; foto: Vikimedijina ostava / CC BY-SA 3.0 / foto: Kris Van de Sande

Izložba M&Others, Muzej mode, Haselt, 10. septembar 2024; foto: D. Maskareli

Izložba M&Others, Muzej mode, Haselt, 10. septembar 2024; foto: D. Maskareli

Izložba M&Others, Muzej mode, Haselt, 10. septembar 2024; foto: D. Maskareli

Izložba M&Others, Muzej mode, Haselt, 10. septembar 2024; foto: D. Maskareli